onsdag den 19. december 2012

Mon jeg kan det ??

Jeg er lidt vild med at give mig selv udfordringer og en ny er lagt i støbeskeen,
som jeg vil springe ud i fra 1 Januar 2013.

I første omgang blot en måned, men går det nogenlunde, kan jeg godt finde på at fortsætte,
lidt i samme stil med hobby-shoppe-stoppet.



Jeg har aldrig før pålagt mig selv et fast husholdningsbüget at holde mig til.
Måtte jo bare få tingene til at gå op og det har det gjort fint

Med den nye livsstil og kostomlægning de sidste 3 mdr., vil jeg skyde på,
at mit forbrug i husholdningen har ligget på 2000 -2200 kr om mdr.

MEN

for noget tid siden så jeg i TV, at unge studerenden ca har 1200 kr at leve for. 
( gennemsnitstal der blev nævnt ). Nogen har sikkert meget mindre og andre mer, men tallet 1200
bliver mit udgangspunkt for den kommende udfordring

Hvorfor nu lige det ?

Jo, min yngste søn har søgt og fået optagelse på et forkursus til maskinmesterskolen i Århus,
hvilket gør, at han nu skal til at leve for en SU, efter at have haft en god indtægt i mange år.
( Det er gået stærkt. Han fik svar for små 14 dage siden og skal begynde i midten af januar )

Derfor vil jeg prøve det af på egen krop og pengepung.

Kan det lade sig gøre  for mig, at leve sundt, med god varieret kost og 
stadig bevare det opnåede vægttab for 1200 kr.???
= små 40 kr om dagen.

I dette beløb skal der også hentes af, hvis den står på gæsterbud.

Fra min ene svigerdatter, ved jeg det kan lade sig gøre, men jeg vil nu ikke
leve af leverpostejsmadder og havregryn,  for at sætte mit helbred over styr,
så allerede nu, synes jeg det er spændende
og en smule skræmmende, men prøves skal det

De 1200 kr skal dække al min mad og andre fornødenheder i husholdningen 
= det....... som ikke er lagt fast via anden büget.

Hvad tror du/i.
Kan man leve sundt og varieret for 1200 kr om mdr. ?

Smuuuuttet er jeg.
Skal have pakket gaver ind til pakkespil med reserve børnebørnene idag
og den sædvanlige tur i brændeskuret.


Hav en smuk dag derude, siger den stolte mor til sådan en modig søn.
Jo, jeg synes det er modigt at skippe job, for at vælge ny sti og forfølge en drøm i disse tider.

OG, selvom dette er en udfordring til mig selv, er i mere end velkomne til at
tage med på den, hvis lysten er der til.

11 kommentarer:

  1. Det lyder spændende... Held og lykke. Håber du skriver lidt om det undervejs...
    Kh Eline

    SvarSlet
  2. Sikke en udfordring du her sætter i gang, måske man skulle prøve noget i den retning, jeg tænker det kunne være sundt :o)
    Ha`en dejlig jul

    SvarSlet
  3. Uha for en udfordring. Jeg kan slet ikke forestille mig, at det kan lade sig gøre, selvom der tænkes langsigtet og handles i Netto. Jeg glæder mig til at se hvordan det går for dig, og krydser fingre :)

    SvarSlet
  4. nu er jeg også studerende og har heldigvis mere end 1200 kr. om mdr, til husholdningen + plus at jeg også har mand og barn - Men det er da ikke meget vi har
    3300 kr. har vi til husholdningen/mdr.

    Og vi lever varieret - men vi har også øvet os længe :) Hakket okssød kan jo blive til mere end bare en kødsovs.
    Revet grøntsager har været vores redning i meget mad og det at fryse selv de mindste rester ned.

    Det er svært med så små penge - men hvis man virkelig vil, så kan man godt.

    SvarSlet
  5. Tak for inspiration! Vi har netop besluttet herhjemme, på vegne af dit indlæg her, at forsøge lidt af det samme... dog er vi 4 mennesker incl 1 blebarn, så 1200kr kan vi nok ikke gøre det for, men bare det bliver mindre end vi gør nu!

    SvarSlet
  6. Jeg tror du kan hvad du vil, og nu varer det jo ikke sååååååå længe før vi kan inddrage naturens spisekammer igen.
    Nøiii, hvor jeg glæder mig :)))

    SvarSlet
  7. Jeg er spændt på hvordan det kommer til at løbe af staben, for jeg ved jo at du er god til at trylle med madvarer :o)
    Selv lægger jeg en del i fryseren, for at smide selv små rester ud, vil jeg ikke gøre. Der er tidligere gået meget tabt på den konto.
    *pøj ~ pøj*

    SvarSlet
  8. Hej alle sammen.
    Tusind tak for svar og indput.
    Ja, det bliver ret spændende at komme igang med og jeg indrømmer blankt,
    at jeg har mine tvivl, om det overhovedet kan lade sig gøre, men den skal få fuld skrue ildhu fra min side, i forsøget på at nå målet :)

    God morgen hilsen herfra til jer alle.

    SvarSlet
  9. Super sejt af dig at gøre forsøget.

    Nogle ganger tror jeg faktisk det er svære at få pengene til at række når man kun er en, med mindre man vil spise det samme i flere dage.

    Her i huset synes vi at en steg er billigere mad end hakket kød. En stor flæskesteg eller en stor Culottesteg kan vi spise af i 3 dage + pålæg.
    Første dag som nystegt, næste dag i sandwich eller biksemad/wokret, og en dag som tynde skiver med tunsouce over og godt brød til.

    Glæder mig til at høre om det lykkes.

    Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marlene.
      Jeg har tænkt over det lige siden jeg så den udsendelse og nu, hvor beslutningen om at prøve, er taget, går jeg igang med at forberede mig til det mentalt, da der er ret mange ting, som jeg må undvære og ændre på.

      Ja, jeg regner med at lave opfølgning på det forløb.
      Hvordan har jeg ikke helt på plads endnu, men det får jeg.

      Slet
  10. Jeg er sikker på at der er mange der er meget interesseret i at se hvordan det går, specielt det med at leve sundt - jeg sender helt sikkert min datter din vej (ud over mig selv selvfølgelig!) - hvis der er nogen der kan, så er det dig <3

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.