lørdag den 28. januar 2012

Mørkningstime

Mørkningstime ?

Et ord og en handling fra en svunden tid,
men idag fik jeg lyst til at tage mig en mørkningstime
og
spørger mig selv, hvorfor jeg ikke har gjort det før.
Sådan 100 % altså.

Sidde lige så stille uden lyd og lys.
Lade dagen blive til aften i takt med de tanker,
som nu en gang bare dukker op under sådan en stund.
Dagens oplevelser og lidt dagdrømmeri om forårets gratis glæder.


Glæder mig vildt meget til at tappe birkesaft og koge sirup
af det på bål.
Glæder mig til at plukke de første spæde skud af ramsløg
og lave pesto af dem.
OG meget mere dukkede der op under min mørkningstime.


Mindes en gammel dame jeg boede til leje hos i mine unge år.
Gik ind til hende i et eller andet ærinde.
Så hun sad der i mørket og tændte venligt lyset for hende,
men
fik blot et shhhhh og sluk det lys igen som svar.

Jamen Katrine, hvad laver du da der i mørket?

Holder mørkningstime !

Jeg listede af igen og lod Katrine sidde i mørket,
imens der langsomt dukkede minder op om min bedstemor,
som også holdt mørkningstime nogen gange og hendes fortællinger
om hendes barndoms mørkningstimer.

Rigtig god weekend derude

1 kommentar:

  1. Birkesaft?! Og koge sirup af det?!
    Jeg lærer. . . . kan man mon købe det nogle steder, så man kan smage det?! :)

    Spændende med mørkningstime
    - vidste slet ikke det var et begreb...
    Bruger det faktisk selv til tider
    - bare sidde i det mørke og totalt rolige,
    og så lade tanker, minder osv. flyde igennem mig..
    Hvor er det godt - og hvor kommer jeg dybt i kontakt med mig selv og heler på en god måde <3

    Fantastisk - vil nu se det mere som noget brugbart,
    end jeg egentlig har tænkt over det er <3
    Tak fordi du 'tændte et lys i mørket' for mig <3

    Kram, Mette

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.