lørdag den 29. juni 2013

2. Gæsteblogger


God herlig lørdag morgen i blogland.


Hvor er jeg altså bare heldig, 
at endnu et menneske har stillet op, for at ville dele sin historie på bloggen.

Denne gang er det Knud jeg byder velkommen med hans fortælling om,
hvordan han lever ædru og forbliver ædru.


Tusind tak Knud, som skriver følgende :



Hej jeg er Knud og jeg er Alkoholiker.

Jeg har stor lyst til at skrive lidt her om hvordan jeg holder mig ædru efter en lang og smertefuld tid som aktiv alkoholiker hvor jeg til slut var helt alene og ingen ville mig mere, jeg syntes ikke der er grund til at skrive en masse om hvordan det var at leve i alkohol helvedet og om alle de sindssyge ting jeg foretog mig, det kan nok bedst for mit vedkommende betegnes som Dr. Jekyll-Mr.Hyde, men vil dog godt lige kort ridse op hvad der skete de sidste timer inden jeg tog mit valg om at blive ædru. Jeg opholdt mig alene i min lille et værelses lejlighed hvor jeg i de foregående ca. tre uger ikke havde foretaget mig andet end at drikke, jeg var til sidst derude hvor jeg blot kunne indtage få genstande inden jeg igen faldt i søvn og sov i tre-fire timer før jeg kunne få mere ned, jeg vågnede op tidligt om morgenen den 2 November 2008 og følte ligesom at der ikke mere var kontakt imellem min krop og mit hoved, jeg blev hunderæd, drak lidt mere og kom til mig selv, tænkte det her dør du af Knud!! ringede til min kæreste og spurte om hun en sidste gang ville hjælpe mig? (troede ikke hun ville mig mere dengang)det ville hun og jeg tog hjem til hende blev ædru og er der endnu for øvrigt. Vil her godt lige fortælle hvad der er let, og hvad der er svært ved at holde mig ædru fordi jeg syntes det er ret vigtigt at få ud til andre som eventuelt ville kunne bruge det.


Hvordan jeg holder mig ædru dag for dag 24 timer ad gangen er ikke lige så nemt at sige med få ord for der er mange ting der spiller ind men jeg vil prøve at skrive hvordan jeg gør det sådan rent praktisk og hvad jeg syntes er vigtigt for mig.
For det første går der ikke en dag hvor jeg ikke om morgenen læser i de to bøger 24 timer ad gangen og til daglig eftertanke, det er en rigtig god start for mig fordi, tror jeg, at jeg så helt automatisk får tankerne ind på det at jeg er nødt til at gøre noget for at holde mig ædru.
Dernæst skal jeg jo selvfølgelig passe mine AA møder og holde mig til de aftaler jeg indgår med mig selv om hvor mange det skal være, det er altid minimum et møde men som oftest flere i løbet af ugen.
Jeg har været så heldig at der er nogle stykker som har spurgt mig om jeg ville være sponsor for dem og det er altså rigtigt godt for mig at arbejde og snakke med andre alkoholikere.
Jeg tar ikke noget sted hen på ferie eller andet hvor jeg ikke har mine bøger med så jeg altid lige kan slå op og læse lidt hvis jeg syntes jeg har behov for det.
Når dagen er omme bruger jeg hver dag lidt tid på at tænke dagen igennem og se om der er noget jeg skal have lavet om på og om der er noget der har været rigtigt godt, så jeg altid er med på hvad der sker i mit liv med mig og det jeg går og tumler med.
Ud over det har jeg jo selvfølgelig også lavet de tolv trin med en sponsor og er i gang igen nu her sammen med en ny sponsor, det gør igen at jeg bliver mindet om at jeg skal arbejde med mig selv i det her program.

Det var det rent praktiske om hvad jeg gør i mit ædru liv ,noget andet er hvad der sker inde i hovedet på mig sådan rent psykisk det er noget sværere at forklare da der tit er noget rod derinde, men jeg plejer ofte at sige til mig selv og andre som gider høre på det” der står et sted i bogen Anonyme Alkoholikere en linie som lyder nogenlunde sådan her ” det bliver gradvist til en virkende del af sindet” den forholder jeg mig tit til. Det er ikke altid let for mig at være ædru men når jeg arbejder med mig selv syntes jeg det går lettere og lettere, det er da ofte det sker at jeg lige får lyst til en ”enkelt”, jeg kalder det flashback, det sker når der lige er noget som minder mig om min aktive tid enten godt eller skidt ,men jeg kan i dag håndtere det og er på en måde glad ved at det kommer så jeg altid bliver mindet om at der skal arbejdes med det her hele livet og at jeg bestemt ikke er udlært eller nogen verdensmester, hvis det er helt galt kan jeg komme i tanke om at tage en antabus, ja ved godt nogen måske mener det ikke er det rigtige men det virker for mig sååå, hvorfor dog ikke.
Derudover har jeg lavet en liste med mine tilbagefalds signaler som jeg tar frem og ser på indimellem det virker ret godt for mig at se på mig selv grundigt og hvor jeg er lige nu.
Jeg bruger også meditation ret tit for at finde den ro der er nødvendigt, og som jeg har meget svært ved, i den forbindelse kommer der ofte det frem at livet er også fyldt med problemer som ædru, men nu er jeg i en situation som gør at jeg kan handle på det i stedet for at drikke på det, det er jo da noget af en erkendelse for en gammel alkoholiker som mig, desuden er jeg en del bevidst om hvad der måske kunne være godt for mig, nu her i Maj måned var jeg på et Retræte ophold på et kloster for at prøve at være helt stille og alene med mig selv !!!! Puh Ha det var spændende og givende, men sådan er det med mig nu jeg vil gerne prøve at arbejde med mig selv og prøve nye grænser af, det er noget af det bedste jeg har fået ved at være ædru og leve i det her program, nemlig at arbejde med mig selv og min udvikling på godt og ondt, dette indebærer også at jeg ret ofte går i kirke en søndag for at finde roen der, mere end for at høre teksterne og bønnerne men det giver mig en ro og så sker det altså også ret ofte at de siger nogle fornuftige ting de præster i deres prædiken sååå, det tar jeg da også lige med i købet.

Ved ikke om nogen af jer der læser det her kan bruge noget at det her? Men det var i hvert fald godt for mig at få det skrevet så jeg kan minde mig om det igen og igen.

Så tak for mig.

Og vil lige slutte med at fortælle at jeg har fået alt det tilbage jeg mistede både familie børn osv. osv. og at livet i dag er skønt fordi jeg kan opleve og mærke det.

Knud Alkoholiker.


Vil du vide mere om AA? Klik på billedet :)



*Lev og lad leve*..... Et af AA's mange citater 



Tak til Knud, tak til jer der læste med og
TAK for et godt ædru liv.... Nupper lige 24 timer mere af slagsen.


Pas på jer selv og hinanden.

Knud skriver i sin mail til mig, at er der nogen, som sidder med spørgsmål eller andet,
er i meget velkomne til at kontakte mig, for at få hans mailadr.

6 kommentarer:

  1. Jeg har lest innlegget med interesse. Det er alltid noe å lære av det andre har opplevd, og kunnskapen er lett å bære.

    Riktig god helg til deg og Knud.

    Klem fra Norge og Kristiansund

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Ingunn, for din søde hilsen fra Kristiansund og du har ret.
      Livet er en rejse, hvor der hele tiden høstes ny viden. Dejligt.

      God weekend

      Slet
  2. Tak til Knud for hans indlæg, der er meget indsigtsfuldt og beskriver den styrke der skal til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Krearier. Det glæder mig, at du kunne bruge Knuds *skriw* og er bestemt også sikker på, at det glæder Knud
      God weekend

      Slet
  3. Tak for et givende indlæg. Selvom det er mad og ikke alkohol, jeg er misbruger af, så kan jeg virkelig bruge de gode redskaber til at komme misbruget til livs. Hjertelig tak for at dele dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh hvor er det godt, at du kan bruge det Louise og du har evig ret. 12 trins programment kan bruges i/ på alle forme for misbrug og i det hele taget livet på godt og ondt.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.