mandag den 15. april 2013

Salt med smag og kulør


Da jeg havde ramsløg i overskud fra igår, har jeg lavet lidt urtesalt +
en krydret salt der vil noget.

Jeg var ikke helt tilfreds med fremstillingsmetoden jeg brugte sidste år.
Derfor er der igen blevet leget med maden.

Er mægtig tilfreds med resultatet.
Farverne er blevet meget mere klare og de grove saltkorn, er ikke
hakket i stykker denne gang, men får lov at være grove.





Chili, ingefær, hvidløgs-salt :

2 hele hvidløg
3 chili hvoraf den ene med kerner
40 gr frisk ingefær

Hakkes grundigt i minihakkeren til stavblender
og 
100 gr groft middelhavssalt røres i bagefter.

Lægges på bageplade med bagepapir og tørres i ovnen. Varmluft ved ca 50 grader.

Der kigges ofte til saltet, som *nulres* fra hinanden med fingrene.


Ramsløgs-salt :

ca 100 gr vaskede og aftørrede ramsløgsblade
40 gr frisk ingefær

Hakkes grundigt i minihakkeren til stavblender
og 
100 gr groft middelhavssalt røres i bagefter.

Lægges på bageplade med bagepapir og tørres i ovnen. Varmluft ved ca 50 grader.

Der kigges ofte til saltet, som *nulres* fra hinanden med fingrene.

Tages ud af ovnen, når salt og urter er helt tørt.

Velbekomme 





Der er plads til flere. Kom kun friskt til krea-hyggetræf i Brande
Vi er ikke mange, som før har mødt hinanden.

Skulle der være nogen, som har lyst til at dele, er i mere end velkomne til at låne foto.

( Klik på foto, for at komme til tilmeldingssiden )


Hav en skøn, skøn dag, med det i går og gør.

Forårssmil fra Tove



8 kommentarer:

  1. Det ser da rigtig godt ud. Jeg vidste ikke at man selv kunne lave krydder salt. Så jeg lærte noget i dag .)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tanja.
      Dejligt du kan bruge ideen. Der er mange måder at lave urtesalt på,
      men jeg er ret sikker på, at måden her, bliver den jeg bruger fremover, da det beholder farven meget bedre og saltet ikke bliver til pulver :)

      Slet
  2. Hvor ser det lækkert ud og skønner farver dit salt har fået. Måske man skal prøve det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aslaug. Ja prøv det endelig. Du kan jo bruge alle mulige urter.
      Og er du til krudtmad, kan skvalderkål, brændenælder og små mælkebøtteblade feks også bruges, sammen med andre krydderurter.

      God fornøjelse. Glæder mig til at se jeres resultater.

      Slet
  3. Du er godt nok sluppet godt fra farverne denne gang Tove, rigtig friske farver og jeg er sikker på at smagen også er i top :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tulle Momsemor.
      Er bestemt også tilfreds med reslutatet.

      Slet
  4. WOW - chili salt. Den bliver helt sikkert kopieret :)

    Ramsløgsalt venter jeg lidt med - jeg skal liiiige spise ramsløgene friske først ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal være mere end velkommen til at prøve opskriften af.
      Smager godt, synes jeg da selv og farven gør sig rigtig godt på maden.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.