torsdag den 25. oktober 2012

Klidkiks og hækleri


Idag fik jeg bagt et nyt hold klidkiks/trekanter og de smager hammer godt...synes jeg da selv.

Dejen rullet ud mellem to stykker bagepapir og skåret i trekanter med en pizzaskærer.

Bagt hårdt, for at få knækket så kraftigt som muligt.

Klidkiks ala Mosekonen :

Ovnen tændes på 200 grader.
2 bageplader sættes ind og varmes op på samme tid.

Imens laves dejen :

400 gr havreklid. ,100 gr rugmel , 50 gr sesamfrø, 50 gr hørfrø , 50 gr nigellafrø
1 spsk groft salt, 6 store tsk provence krydderi, 1 1/2 æggehvide  og
ca 6 dl vand. 
Dejen røres grundigt sammen til den er lind.

Deles i 4 lige store portioner.

Hver portion rulles ud mellem 2 stykker bagepapir.

(Næste gang vil jeg drysse lidt rugmel på papiret før udrulningen,
da kiksene sad lidt fast nogen steder efter bagning)

Øverste stk bagepapir pilles af, dejen skæres i trekanter og de
trækkes over på den varme bageplade. Sættes i ovnen og bager i 20 min.

Tag pladen ud af ovnen, frigør trekanterne fra papir og hinanden.
En tur mere i ovnen på 5-10 min.
Tages ud og sættes på en rist.

Da alle plader med trekanter var bagt og lå på risten,
kom de igen i ovnen, som nu er slukket, for at tørre i eftervarmen.

2 af holdene blev drysset med groft salt.

Den portion gav 4 x 16 stk

Jeg bagte dem med vilje længe, for at få dem så sprøde som muligt,
for at få et godt *knæk *

Har spist dem uden noget til og de går også fint sammen med lidt humus.
Min yngste søn var på besøg og han spiste dem med stor fornøjelse.


---------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Et ufærdiggjort tæppe har fået nogle flere striber, men mangler stadig lidt endnu,
før det er langt nok.


Bonnie er rejst hjem til sin familie, men hun hyggede sig gevaldigt.
Her flader hun totalt ud på min sofa.


God aften derude.

8 kommentarer:

  1. uhmm... de der knækbrød må afprøves! ;)*

    Rigtig god aften til dig...

    Knus
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Gør endelig det.
      Provence krydderiet sammen med Nigellafrøene giver en skøn smag.
      :) Morgensmil fra Tove

      Slet
  2. Go´ dag til dig
    Ses i morgen :-)
    Knus Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og ilm kære Pia.
      Ja, vi ses helt bestemt imorgen.
      Er spændt på, om det er til at komme til, eller vi skal gå som sild i en tønde, men jeg tager lidt lommepenge med, for tænk hvis jeg så noget, som jeg ikke vidste jeg manglede.

      Morgen hilsner fra Tove

      Slet
  3. Dette ser godt ut! Minner litt om knekkebrødene jeg baker, men jeg bruker ikke krydder. Teppet ditt blir kjempefint!

    God helg!

    Klem fra Norge

    SvarSlet
  4. Sikke nogle dejlige dage du har haft sammen med lille hundebarn. Skønt at høre at i hyggede. Tillykke med delmål og vægttab, det er sgu godt gået. Og tak fordi du ville dele den lækre opskrift på kiks. De ser jo vildt lækre ud. God weekend til dig Tove.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
  5. De ser også lækre ud Tove. Jeg kan godt forstå at du ikke kan finde tid til håndarbejde, måske du burde sælge ud af dit bagværk? Jeg køber gerne en æske kiks :)

    Havde helt glemt at du også havde gang i tæppe - og det endda efter at du startede forfra - at du kunne trevle det op! Jeg er vild med farverne. Samlede du garn sammen først, for at sikre der er nok eller har du hånd om hvor du kan få mere i samme farver?

    I mit hoved er jeg allerede i gang med de næste 100 tæpper - jeg har set alt for mange flotte eksempler :)

    Kræet er savnet? :)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.