torsdag den 3. maj 2012

Baby legetæppe og sæbefremstilling

De sidste par dage har jeg fået lavet et lille legetæppe med zoo på
til det kommende barnebarn.
Der er to lag pladevat i og brunt stof bagpå.
Det ene stykke stof har jeg fået og bagbeklædningen er et genbrugsfund.
Begge dele var gardiner :)


De kommende forældre var glade for det.

Igår blev der sydet sæbe, som blev hældt i en gammel brødform
og idag , 24 timer efter, er den nu skåret i skiver
og sat til hærdning under et viskestykke.
Har ikke meget hændsæbe tilbage, så det var tide for fremstilling af nyt,
da det skal ligge og hærde pænt længe.

Hvor længe kan jeg ikke sige. Kun at det afhænger af PH værdien,
som jeg altid lader komme ned på 8,
men det tager som regel 6-8 uger, før jeg er tilfreds.




Sæben blev nærmest armygrøn ( undskylder de dårlige billeder ) 
og er fremstillet til køkkenbrug
mod løgfingre og havehænder.

Basen er lavet af :
Istedet for vand, er der brugt siet urteafkog af grøn the,
brændenælde og mælkebøtteblomster.

Rapsolie istedet for solsikkeolie ( fordi jeg ville prøve det )
Kokosolie ( palmin )
og
kaustisk soda

Der er tilsat glücerin, kaffegrums, fint savsmuld
og syrenolie. ( eterisk olie )

Kaffegrumsen er god mod løgfingre og sammen med fint savsmuld,
giver det en god skrubbe effekt.

Uhmmmm.... Det dufter af syren i hele hytten lige nu.
Daaaajligt.

Opskrift og fremgangsmåde kan findes her

7 kommentarer:

  1. Hej Tove
    TUSIND TAK for pakken som kom i dag. Og tusind tak for det lækre, velduftende stykke sæbe. - Jeg glæder mig til at "tage det i brug"

    SvarSlet
  2. Hvor spændende at lave sæbe selv, kan god forestille mig hvor godt det må dufte.
    Jeg er også helt vild med legetæppet, det er noget rigtig sødt stof.

    Kærlig Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi.
      Tak. Er også selv vild med stoffet og nænnede ikke at klippe det i stykker,
      derfor blev det et helt stykke :)
      Ja det er sjovt og spændende.
      Lidt stærke sager, men med lidt forsigtighed og omtanke,
      kan det nemt lade sig gøre.

      Slet
  3. Super sødt legetæppe,kan godt forstå forældrene blev glade for det:0)
    Dejligt med nyt sæbe(det er jo noget man ikke kan undværre;0)og en skøn duft der må være hos dig.
    knus Laila.

    SvarSlet
  4. Jeg har aldrig selv lavet sæbe, men hvor må det være skønt at være selvforsynende ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg kan godt forstå forældrene blev glade for tæppet - det skal nok blive flittigt brugt.
    Har du tænkt på at sælge ud af sæben? :)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.