tirsdag den 21. februar 2012

Suppe køkkenet. Anderledes gæstemad.

Forleden så jeg udsendelsen om Saigons gadekøkkener .
Blev vældig lækkersulten og fik lyst til at lave noget lign. til aftensmad idag,
hvor jeg havde alle de unge hjemme.



Det blev til : *Lav-din-egen-suppe-ta'-selv-bord*,
hvor vi selv kunne bestemme suppens indhold.
Og om den skulle være mild eller stærk.

Suppen/fonden kogte jeg igår på nogle gode okseben og en kylling,
sammen med løg, hvidløg, frisk ingefær og en masse krydderurter.

Oksebenene kogte i 5 timer og kylling i en god times tid.

Kød blev pillet af og plukket i stykker.
Suppen siet grundigt gennem et klæde og sat til afkøling ( 5 liter klar suppe )

I dag blev der så snittet til den store guldmedalje.
Meget, meget fint og lagt i hver deres skål .

Hvidløg presset ( helt hvidløg = alle fed )
Ingefær  skåret i ultra tynde strimler( en god stor  en )
Citrongræs snitttet i meget fine ringe ( 2 stk )
Chili  snittet i meget fine ringe med kerner( 2 stk )
Forårsløg ( 2 bundter )
Porer ( 1 pore ) ( Ikke helt rå. Blev overhældt med kogende vand
og trækker 1 min. Vand hældes fra og porer køles af )
Brune champingon  skåret i meget tnde skiver ( 250 gr )
Gulerødder (  4 stk høvlet med kartoffelskræller i spåner )
1 bakke bønnespirer ( skyllet godt og vendt i limesaft )
Rød peberfrugt snittet i små tern.
Icebergsalat snittet fint
Kogte og afkølede nudler ( masser af timian i kogevand.

Udover kød fra okse og kylling,
havde jeg også stegt kold andebryst + rejer.
Alt sammen klargjort, sat på køl og klar til at sætte frem, når de unge kom.
----------------------------------------------------------------------------------
Suppen  blev sat i kog og holdt  rygende varm hele tiden imens vi spiste.
og mine gæster kunne så lave deres egen suppe ved at vælge
fra de fint snittede, kolde *sager* og til sidst hælde den kogende suppe på.

Det var helt vildt, så meget man kunne forandre smagen i hver portion,
ved at vælge sammensætningen med omhu.

Vi var 6 personer og spiste 5 liter suppe.
Hertil noget lækkert groft brød.

Der er lidt tilbage af grøntsager, men de smutter lige i min wok imorgen
og der er fin aftensmad igen.

Kan varmt anbefales og det var mega hyggeligt at spise på denne måde.
Drengene skulle da også lige prøve af, hvem der kunne svede mest = spise den stærkeste suppe.
Ved ikke om andre knægte gør sådan, men mine kan ikke la' vær.

*Ta-og-lav-selv-suppe*
hvor kun fantasien sætter grænser, men vigtigt at alt er snittet fint,
for at kunne blive gennemvarmet af suppen der hældes over.

God aften derude.
Nu er det slå-mave-tid.






6 kommentarer:

  1. Årh hvor lyder det helt og aldeles fantastisk - det må vi da også prøve en dag - uhmmmm, bliver helt lækkersulten :)

    Og nej det er ikke kun dine drenge der er sådan - min mand og hans bror gør præcis det samme, og deres far ligeså - de skal altid overgå hinanden ;P

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Uglemor.

      Ja, det var rigtig lækkert og sjov ny måde at servere suppe på.
      Glæder mig til at høre om det, når du gør forsøget.

      Og god bedring med de små.

      Slet
  2. Jeg elsker suppe,har ikke prøvet det på denne måde, men det lyder rigtig lækkert(uhmmm,får helt lyst til suppe;0)
    God aften til dig.
    kh.Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laila.
      Jeg elsker også suppe og vi får det ofte, når vi samles m vinteren
      eller anden form for slowfood, da de unge ikke synes det er så sjovt at lave.

      Dette var så bare suppe på en anden måde, som gjorde det sjovt og
      tog længere tid at spise.

      Kh Tove

      Slet
  3. Den ide napper jeg :-)den er da bare supergod...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du napper bare lige alt det du lyster.
      Dejligt, når ideer kan videre gives.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.