lørdag den 11. februar 2012

DIY, Strikket ugle, prototype

Aller, aller først.
Du kan stadig nemt nå at være med i min lille give away her

Dette er så 2. forsøg på at strikke en ugle.

Har aldrig skrevet en opskrift ned før, så jeg håber den er en smule mere vejledende,
end den er vildledende.

Skulle du finde god brug af min hjemmegjorte strikkeopskrift,
er det bare skønt og glæden bliver dobbelt, hvis du efter brug, fortæller/henviser til,
 hvor du har har fundet opskriften. På forhånd TAK

Da jeg stadig ikke er sikker på, hvordan og hvorledes, er den strikket i garnrester fra mine gemmer.
Denne gang er det dobbelt strømpegarn. 


Slår 40 masker op, fordelt på 4 strømpepinde str 3.5
1. omgang strikkes ret
     2. omgang strikkes vrang

De næste omgange : 
*Tag 1 maske ud i slutning af 1. pind  
Tag 1 maske ud i begynd. af 2.  pind
Tag 1 maske ud i slutning af 3. pind
Tag 1 maske ud i begynd. af 4. pind
Strik 2 omgange uden udtag*
 og gentag fra * til * til der er 18 masker på hver pind.

Strik 10 omgange uden udtag eller indtag.


* Tag 1 maske ind i slutning af 1. pind
Tag 1 maske ind i begynd. af  2. pind
Tag en maske ind i slutning af 3. pind
Tag en maske ind i begynd. af 4. pind
Strik 4 omgang uden indtag*
og gentag fra * til * til der er 14 masker på hver pind
+
strik 4 omgange uden ind eller udtag



Dernæst videre til hovedet :

*Tag 1 maske ud i slutning af 1. pind  
Tag 1 maske ud i begynd. af 2.  pind
Tag 1 maske ud i slutning af 3. pind
Tag 1 maske ud i begynd. af 4. pind
Strik 2 omgange uden udtag*
 og gentag fra * til * til der er 16 masker på hver pind.

Strik 20 omgange uden ind eller udtag



Nu deles strikketøjet midt for og midt bag ved at sætte det på 2 pinde. ( til horn/ører )
Der strikkes frem og tilbage 1 pind ret og 1 pind vrang.


*Ved delingen lukkes der for 5 masker i begyndelsen  af retpinden og vrangpinden.
Dernæst lukkes der af for 2 masker  i begyndelsen af retpinden og vrangpinden = 18 masker.

Efterfølgende lukkes der 1 maske af i begyndelsen og
slutningen af hver retpind til der er 8 masker tilbage.
Bryd garnet og luk af.*

Gentag fra * til * i den anden side ( horn/øre...ved ikke helt hvad de kaldes, da det jo ikke er ører : )


Færdig.... til at begynde :)

Det der kommer herefter er kun leg fra min side, da
intet af uglen er strikket/hæklet i farver jeg ellers ville vælge, men lidt ideer kan 
de skøre indfald måske give.

Vinge

Øjne



Næb

Vinge monteret. 


Færdig skør og buttet ugle med fyld af revet pladevat. 27 cm høj

Hvis der skulle være en bette en, som gider den,
har jeg forsøgt at sætte lidt på den, som giver noget til følesansen
OG ingen knapper... Har det ikke godt med knapper, som små pilfingre kan løsne
og måske få i den gale hals 

Meget enkel at strikke og jeg tror også på, at størrelsen nemt kan ændres
ved at ændre på maskeantal og ind/udtagninger.

Hvordan den *pyntes* er der kun fantasien der sætter grænser for.

D. 15 juni.
En udfordring kan jeg ikke modstå, så her er et lille forsøg på at vise,
hvordan jeg har hæklet vingerne :


Vingerne på uglen, har jeg hæklet med stangmasker,
men det kan fint gøres i fastmasker også, hvis vingen skal være mere tæt.


Når den ønskede længde og brede er opnået,
hæftes ender og der hækles en omgang med picot.
Det gør jeg for at give lidt indtryk af fjerspidser.





10 kommentarer:

  1. Nej nej nej - hvor er den sød Tove - det er den skønneste prøveklud jeg nogensinde har set ;P Ha ha, hvor er den skøn, er helt solgt over totterne på ørerne og den tossede butterfly, den er simpelthen for kær - bliv endelig ved med den model søde - helt fantastisk!!!

    Kh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. :) :) Tak Karina....Synes nu stadig den er mere sjælden end køn,
      men ville jo gøre forsøget igen og på denne måde er der stadig plads til forsøg, leg og forandringer.
      Kh Tove

      Slet
  2. Hvor er den bare sød, den må jeg helt klart prøve at strikke (når tiden tillader det;0)Det med knapper og små børn er jeg heller ikke glad for,så en rigtig fin ide at putte andet på, der kan røres/pilles ved.
    kh.Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila.
      Selve kroppen tager ikke lang tid at lave, men det andet er lidt pillerier.
      Du klør bare på og låner når tiden tillader det.
      Takket være dig, kastede jeg mig ud af at skrive min første strikkeopskrift :))

      Kh Tove

      Slet
  3. Åh hvor er den dog skøn :) Ugler er så kloge, og ham her har oven i det kloge et rigtigt finurligt udtryk. Jeg må da bare i gang med sådan en fyr, og han skal helt sikkert bo i vores hus i Småland ;) Tak for superfin inspiration og opskrift. God søndag til dig :)

    SvarSlet
  4. Velbekomme og god fornøjelse.
    Rigtig fin søndag tildig og dine kære

    SvarSlet
  5. Den er godt nok bare skøn, desværre kan jeg ikke holde til at strikke mere, men skøn er han.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have og en skam du ikke kan holde til at strikke mere,
      men kender det godt selv og må nogen gange tage pauser, for ikke at splitte skuldrene helt :)

      Slet
  6. Hvor er den fantastisk - jeg er vild med det nørdede udtryk, du har givet ham. Han må uden tvivl være professor på et af de traditionsrige engelske universiteter...;-) hvordan har du hæklet vingerne? Jeg er absolut ingen ørn udi hæklekunsten....:-/
    Jeg må strikke/hækle den!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sille :)
      Tak skal du have.
      Jeg er bare så meget en klovn til at skrive strikke og hækleopskrifter ned, men det lykkedes dog at få den strikkede del beskrevet.
      At skrive mønster ned på vingerne, tror jeg ikke lige jeg kan, men har lavet en lille prøvehækling + tegning, som jeg håber kan hjælpe lidt på vej.
      Spændende...og jeg vil forfærdelig gerne se din ugle, når den bliver færdig.

      God dag til dig.

      Slet

Mange tak for din kommentar og
interesse for mine små tullerier.
Bliver så glad i låget, når nogen smider
en kommentar.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.